حجاب ایرانیان قبل از اسلام
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 125
:: کل نظرات : 89

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 3
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 9 فروردين 1390

 

 
 

 

زنان ایرانی قبل از اسلام که عموما پیرو آیین زرتشت بودند ، با پوشش کامل در محل های عمومی رفت و آمد می کردند.

در کتاب تاریخ معاصر ایران آمده است :از سجایای اخلاقی ایرانیان که در گزارش های مورخان ثبت شده می توان به شجاعت، پاکدامنی، راستگویی، اعتدال، نجابت و پوشش زنان و مردان اشاره کرد .

آثار برجای مانده نشان می دهند که زنان ایرانی در زمان مادها و پس از آن پوشش کاملی داشتند که شامل پیراهن بلند چین دار ، شلوار ، چادر و شنلی روی لباس ها بود . این پوشش در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نیز معمول بود . در منابع یونانی آمده است که زنان پارسی (بدون آرایش) و با لباسی کاملا پوشیده ظاهر می شدند و نجابت مردان پارسی نیز دست کمی از زنان نداشته است . آنان برهنه بودن و یا باز گذاشتن هر یک از قسمت های بدن (مانند آستین دست) را شرم آور و خلاف ادب می شمردند و به همین جهت سرتاپای ایشان با سربند(کلاه) و پاپوش پوشیده بود.

به گفته ی شهاب الدین سهروردی (درگذشته به سال 587 ه.ق)،در ایران باستان امتی زندگی می کردند که بین آنها پهلوانان و جوان مردانی یگانه پرست بودند که مشمول آیه ی«خداوند ولی کسانی است که ایمان آوردند ، و ایشان را از ظلمات به سوی نور هدایت می کند » شدند و به مرحله ای از شهود نورالهی رسیدند . توجه سهروردی به حکمت ایرانیان ، یادآور حدیث نبوی است که فرمود : اگر علم در ثریا هم باشد ، مردانی از فارس به آن دست می یابند.

حتی گفته اند که خشایارشا ، پادشاه بزرگ هخامنشی ، از همسرش خواست که در روز جشن ازدواج بدون پوشش حضور یابد.امّا آن زن عفاف خود را بر ملکه ی ایران بودن ترجیح داد و این دستور را نپذیرفت . خشایارشا نیز او را از دربار خود بیرون کرد.

در کتاب تاریخ تمدن می خوانیم:

پس از داریوش مقام زن خصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا كرد. زنان فقیر چون براى كار كردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادى خود را حفظ كردند، ولى در مورد زنان دیگر گوشه نشینى زمان حیض كه بر ایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا كرد و سراسر زندگى اجتماعى شان را فرا گرفت... . زنان طبقات بالاى اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمى شد كه آشكارا با مردان آمیزش كنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردى را و لو پدر یا برادرشان باشد ببینند در نقشهایى كه از ایران باستان بر جاى مانده هیچ صورت زن دیده نمى شود و نامى از ایشان به نظر نمى رسد...



:: موضوعات مرتبط: حجاب ایرانیان قبل از اسلام , ,
:: بازدید از این مطلب : 4841
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.